agniecha
Troche mniej gupszy
Dołączył: 12 Paź 2007
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: grupa 1 Płeć:
|
Wysłany: Wto 0:29, 03 Sty 2012 Temat postu: Przykładowe pytania ZKI |
|
|
1. Czy system mentoringu to nauka przez doświadczenie czy specjalizowane kursy w miejscu pracy? Nauka przez doświadczenie
2. Czy polityka aktywnego starzenia się musi uwzględniać kształcenie ustawiczne? Tak
3. Który z czynników jest najistotniejszy w tworzeniu kształcenia ustawicznego pracowników?
a. Najnowsze osiągnięcia naukowe w danej dziedzinie
b. Możliwości instytucji kształcących
c. Wymagania określone przez pracodawcę
4. Czy system kształcenia ustawicznego obejmuje:
a. Kadrę zarządzająca
b. Wszystkich pracowników
c. Kluczowych pracowników
5. Który z aktywów nie może być ujęty w standardowym bilansie?
a. Licencje
b. Nowe kompetencje
c. Znaki towarowe
d. Patenty
6. Czy kapitał ludzki jest własnością firmy? Nie
7. Czy kapitał strukturalny jest własnością firmy? Tak
8. Czy w Nawigatorze SKANDII omawiany jest kapitał ludzki czy strukturalny? Ludzki
9. Który ze składników nie jest częścią kapitału organizacyjnego?
a. Innowacji
b. Procesów
c. Kliencki
10. Który z obszarów dotyczy jakiego czasu? (Domek ze SKANDII)
Finanse – przeszłość
Klienci, procesy – teraźniejszość
Rozwój – przyszłość
Wszystko jest spinane przez ludzi
11. Czy sprawozdanie finansowe organizacji jest częścią raportu kapitału intelektualnego? Tak
12. Czy wskaźnik inwestowania w B+R to miara:
a. Kumulacyjna
b. Komparatywna
c. Konkurencyjna
13. Wyjaśnić, co to jest miara:
a. Kumulacyjna
b. Komparatywna
c. Konkurencyjna
d. Mieszana
14. Czy zysk postrzegany jest jako miara długo- czy krótkoterminowego sukcesu? Krótkoterminowego
15. Który kierunek jest poprawny?
a. Organizacja adaptuje się do technologii
b. Technologie adaptowane są do organizacji
16. Obszary ze SKANDII – do jakiego obszaru można przypisać wskaźnik…
Np. ile przedsiębiorstwo inwestuje w wiedzę o rynku? Obszar – rozwój
17. Co było główną przyczyną usunięcia wskaźników z modelu SKANDII?
a. Brak związku przyczynowo – skutkowego
b. Trudności z pomiarem
18. Czy zarządzanie kapitałem intelektualnym jest zestawem autonomicznych działań czy częścią strategii firmy? Częścią strategii
19. Co ma większą dynamikę?
a. Zarządzanie wiedzą
b. Zarządzanie kapitałem intelektualnym
20. Której grupy wiekowej dotyczy zarządzanie wiekiem?
a. Starszych
b. Do 26 lat
c. Wszystkich grup wiekowych
21. Co można zaliczyć do kapitału ludzkiego?
Wiedza, umiejętności, kreatywność, efektywność, kultura organizacyjna, innowacyjność
22. Co można zaliczyć do kapitału strukturalnego?
Technologie informatyczne, struktura organizacyjna, relacje z klientami
23. Jaka jest różnica pomiędzy mentoringiem a coachingiem?
Mentoring – nauka przez doświadczenie, nieokreślony czas, mistrz w zawodzie
Coaching – kierowanie, określony czas, niekoniecznie mistrz w zawodzie
24. Jaka jest różnica pomiędzy działalnością badawczą a działalnością rozwojową?
Działalność badawcza – nowa wiedza, badania podstawowe
Działalność rozwojowa – wykorzystywanie wiedzy, badania sterowane
25. Co to jest innowacja marketingowa?
26. Co to jest innowacja procesowa?
27. Zinterpretować:
a. Prowadzenie działalności B+R jest w świetle klasycznej rachunkowości „karalne”.
B+R wymagają nakładów finansowych, w bilansie zmniejsza się wtedy WF. Korzyści pojawiają się później.
b. Kapitał strukturalny jest infrastrukturą wspierającą kapitał ludzki.
Im lepszy kapitał strukturalny, tym lepiej i efektywniej pracuje człowiek.
c. Im więcej organizacja inwestuje w przyszłość, tym mniejsza wartość księgowa.
Wzrost inwestycji – mniejszy wynik finansowy.
d. Kapitał strukturalny wyrasta z kapitału ludzkiego.
Człowiek inwestuje w kierunki rozwoju kapitału strukturalnego.
e. Opisowa forma jest mniej użyteczna niż liczbowa.
Forma opisowa: ciężej jest porównać, trudniej podejmować decyzje oparte o opis.
Forma liczbowa: lepiej widać dynamikę.
f. Brak przejrzystości kosztów pracy w kontekście kształcenia ustawicznego.
Można określić koszty szkoleń, ale nie można określić czasu oderwania od pracy – a i tak trzeba zapłacić, pracownik nie pracuje w tym czasie – nie wykonuje zadań, gdy są małe zespoły – oderwanie od zespołu.
g. Trudność pomiaru wiedzy i umiejętności, które pracownicy zdobywają podczas szkoleń i ich ekonomiczna wartość.
Można ocenić koszty szkolenia, ale ciężko określić wzrost kwalifikacji jako zysk. Można to zobaczyć dopiero po jakimś czasie.
28. Zinterpretować wskaźnik „odsetek pracowników przed 40”.
Duży odsetek - młody zespół, dobrze się zapowiada, ale może być brak doświadczenia.
Mały odsetek – starszy zespół, ale doświadczony.
29. Opisz i podaj negatywne i pozytywne cechy:
a. Telepraca
b. Pracownik wędrowny
c. Korporacyjny Cygan
30. Na czym polega niewykorzystany potencjał w zakresie kapitału strukturalnego?
Np. technologie, które są dużo wyższe niż potrzeby, np. super komputery do podstawowej pracy.
31. Na czym polega udział klienta w projektowaniu wyrobu lub usługi?
Przykład IKEI z wykładu
32. Wyjaśnij znaczenie wskaźnik „umiejętności komputerowe klientów”?
33. Co to są produkty sieroty?
Użytkowane, bo są sprawne, ale nie ma już producenta (brak serwisu).
34. Dlaczego wskaźnik „przeciętna długość zatrudnienia” ma znaczenie dla budowania wartości firmy?
Gdy duży wskaźnik – stabilność kadry pracowników, pracownicy mają doświadczenie, więc są efektywni.
35. Na czym polega zła alokacja zasobów ludzkich?
Przydzielanie pracownikowi zadań do realizacji, które mógłby zrobić ktoś inny. Złośliwe przydzielanie zasobów pracownikowi, który czegoś nie umie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|